Imagine

Ecartamentul standard al căilor ferate din Statele Unite este de 143,5 cm . Este un număr foarte ciudat.

De ce se folosește acest ecartament ?
Pentru că așa se construiau în Anglia, iar primele căi ferate din SUA au fost făcute de englezi expatriați.

 Imagine

De ce construiau englezii așa ?

Pentru că primele căi ferate au fost făcute de oamenii care construiseră tramvaiele premergătoare trenului și acesta era ecartamentul folosit de ei.

Imagine

Dar de ce se folosea la tramvaie acest ecartament ?

Atunci când au început să se facă tramvaiele, s-au folosit aceleași scule și șabloane pe care le foloseau pentru a construi trăsuri, iar la acestea, asta era spațierea roților.

Imagine

Dar de ce aveau trăsurile nevoie de această distanță între roți ?

 Ei bine, dacă ar fi încercat să folosească orice altă spațiere, roțile s-ar fi rupt, în cele din urmă, pe vreunul din vechile drumuri din Anglia , pentru că aceasta era depărtarea dintre șanțurile săpate de alte roți, de-a lungul timpului.

Imagine

 Cine construise aceste drumuri ?

 Primele drumuri ce acopereau mari distanțe în Europa (implicit în Anglia ) au fost construite de Roma Imperială, pentru legiunile ei.
Multe drumuri au fost folosite de atunci până în ziua de azi. Iar carele de luptă romane au săpat primele
șanțuri în ele, și după aceea, toată lumea și-a potrivit roțile după ele, ca să nu riște să și le strice.

Imagine
De vreme ce carele de luptă erau făcute de romani, sau la comanda lor, erau toate la fel, în privința standardelor.
Ecartamentul căilor ferate din Statele Unite de 143,5 cm derivă din specificațiile originale pentru carele de luptă romane… Birocrația este nemuritoare!

 Imagine

Astfel că, dacă vreodată vă întâlniți cu cine știe ce specificații stranii și vă întrebați „de unde le-au scos ăștia ?”, este perfect posibil să fie o întrebare corectă, pentru că, de exemplu, carele de luptă romane erau făcute astfel încât lățimea lor să fie cât fundurile celor doi cai. Astfel, s-a găsit răspunsul la întrebarea de la care s-a pornit inițial.

Și acum partea interesantă. Când privim naveta spațială pe platforma ei de lansare, vedem două rachete auxiliare atașate de rezervorul principal de combustibil. Acestea sunt „Solid Rocket Boosters” – SRB.

Imagine
SRB-urile sunt făcute de Thiokol, la fabrica din Utah .
Inginerii care au proiectat SRB-urile ar fi vrut să le facă mai mari în diametru, dar ele trebuia să fie transportate cu trenul de la fabrică până la locul de lansare. Calea ferată trece printr-un tunel, în munți. SRB-urile trebuia să încapă în tunel. Tunelul este făcut pe măsura căii ferate, care este, la rândul ei, cam cât „fundurile” a doi cai. !!

 Astfel că una din trăsăturile esențiale ale propulsiei celui mai puternic mijloc de transport din ziua de azi a fost determinată, acum mai mult de două mii de ani, de lățimea standard a unui fund de cal !!!